29 maj 2007

Sträckta linor i Gimån


28 maj är kanske i tidigaste laget för att flugfiska i Gimån, men jag och min kollega Håkan var för sugna på lite flugfiske för att stanna hemma . Sagt och gjort, Håkan bokade fiskekort och sedan bar det av. Vi fiskade på sträckan längst ner, från Dammen och neråt... Håkan som varit här förr visar mig var jag kan vada ut och lägga ut min sjunktafs som har ett haröra med guldskalle längst ut. Nada, zip, intet och ingenting.



På bilden ovanför och nedanför ses Håkan en bit nedanför Svens sten där han stod och nötte ett bra tag utan resultat. Eller som Håkan säger, om än med ett gigantiskt mått av ironi i rösten " Det är iallafall skönt att få komma ut lite"...



Vi gjorde en brasa, drack kaffe och ljög lite istället. Här fixar Håkan en brasa





En bit nedanför vår fikaplats blir det lite större stenar och djupfåran är tydlig bara 3-4 meter från stranden. När Håkan efter fikat går uppströms ställer jag mig och försöker nymfa upp iallafall en liten harr...

En halvtimme, kanske 45 minuter går och då plötsligt börjar det vaka. Försiktiga små harrvak som avbryts av en riktigt slufsvak. Stor öring? Jag kastar på vaket i kanske 15-20 minuter med harörat men byter sedan till flytande tafs och torrt. Det hjälper inte heller.



Det var en större fisk som var upp två, tre gånger mellan den stora stenen närmast stranden och den lite spetsiga mot andra sidan till.. Men jag gick bet och efter ett tag gav jag upp och började knata upp mot Håkan. Han låg på stranden och såg inte helt nöjd ut. Han hade inte ens sett fisk så vi avbröt och började gå mot bilen. Vid parkeringen träffade vi två andra fiskare, dom hade fiskat på övre sträckan och fått varsin öring som var strax, men inte mycket över minimimåttet på 40 centimeter.

Nästa gång kanske? Tror det börjar gå prestige i det här för Håkan, han har berättat så mycket om storöringvatten, så snart måste det ju hända något?

5 kommentarer:

Studiomannen sa...

Gimån är ett elände och fördärv för alla som inte vill se alla sina drag eller flugor fastna i stockar, stenar och skräp i vattnet. Jag är en rutinerad kille, men jag har aldrig varit med om maken de gångerna vi varit där. naturskönt, fint, men dåligt fiske har gjort att gimån inte står på prioriteringslistan. Jag föreslår Indalsälven eller Ljungan!

Staffan sa...

Tack för tipsen. Jag kastade inte fast flugan mer än en gång och det var i örat =)

alias01 sa...

En rättelse det är inte Sten:s sten utan Svensten.
En mycket säker plats för att få fisk.

Staffan sa...

Ahh okej, tack! Helt säkert fick Håkan iaf ingen fisk där ;)

Anonym sa...

tänk att få möjligheten att fiska i Stavreströmmen i den översta delen av Gimån. Att få vara på plats i mitten av juni eller i början av juli och få se och ta upp en öring på mellan 3-4 kg. då är det bara att rekommendera stället.