07 juni 2008

Fishermans friend...

... när fisket skiter sig, när myggen hopar sig och hoppet lämnar en stackare återstår bara en sak:

Men förutom att jag inte såg ett enda vak trots mängder av sländor, trots att jag prövade nymfer, våtisar, kläckare, torrisar och streamers, att jag tappade tre drag till tre olika mördargurkor, att två andra fiskare hade ockuperat den fina nacken nere vid älgtornet där det är så djupt och bra både före och efter nacken... ja trots det så var det iallafall lite mindre mygg än på torsdagen. Dessutom fick jag se bäver, först i en tjärn och sen i ån, dessutom ett svanpar och inte minst, mina Salomon Karma och SIMMS lättvadare övertygar mer och mer..

Det blir definitivt ett tuffare test av dessa skor under en eller två veckor i fjällen i sommar/höst. Då ska de få bekänna färg både för vandring och fiske. Fick iallafall slå upp tarptältet och rulla ut nya sovsäcken. Fast med facit i hand så hade ju ett myggsäkert innertält varit bättre. Det var ändå för varmt både för fiske och för att krypa ner i en sovsäck så det blev bara att slumra en stund.



Reflexen fungerar

Herr och fru Svan

Fina strömmar

Bäver nr 2

I sanningens namn ska alltså sägas att det har varit lite för varmt de senaste dagarna. Nästan upp mot 30 som varmast, vilket såklart gör sitt för fisket. Vattnet måste ha hållt en temperatur på upp emot 17-18 grader, allra minst. Jag tror på den här ån, har sett fina öringar på bild härifrån och jag kommer att åka hit igen. Trots att händer, armar och huvud just nu är tämligen buckliga av myggbett.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man fiskar ju inte för att få en massa fisk, det är ju bara en ursäkt för att få sitta vid en sjö och dricka pilsner.....

Unknown sa...

Som Karl von Linne´ sa "Hade det inte varit för myggen,hade norrland varit paradiset på jorden"
Fina bilder förövrigt..som vanligt :)