13 april 2009

Påsktur med tre nybörjare

Påsken firades i Sylarna detta år. Med på turen var Jennis kompis Lena, som likt Easy skulle begå premiär när det gäller vintertältning.

Långfredag
Sträcka: Storulvån -Sylarna
Väder: Växlande molnighet och +10 grader

Strax efter klockan 08.00 lämnade vi Rödön eftersom Jenni och Easy var inbokade på Sylexpressen som skulle gå klockan 10.30 från Storulvån. Vi kom fram i god tid, vilket var bra eftersom det var mycket folk som hade likadana påskplaner som vi. Efter att Jenni och Easy tagit plats i en av bandvagnarna begav sig även Lena och Staffan iväg på skidor mot Sylarna. I sin iver att komma iväg glömde de dock att ta med sig vatten, vilket fick Lena att äta snö till slut.

Jenni och Easy på Sylexpressen

Sylexpressen tog cirka en timme, Easy hårade ner alla i bandvagnen men som tur var hade hon charmat in sig hos alla långt innan de lade märke till det. Sista halvtimmen blev hon även åksjuk och fick ta plats vid ett fönster som hon hängde ut ur.

Lena och Staffan fick en fin skidtur upp till Sylarna och anlände vid tre-tiden. Där Jenni bjöd på efterlängtad kall cola.

Staffan skidrar mot Sylarna

Efterlängtad cola!

Efter en snabb överläggning beslutade vi oss för att slå upp tältet bara några hundra meter bort från fjällstation och betalade 130 kronor i serviceavgift. Det innebar att vi kunde använda toaletter, kök och framför allt kunde ta oss en härligt bastu på kvällen. Dessutom fanns det en praktiskt kran med 90-gradigt termosvatten som vi såg till att fylla våra termosar med.

Tältet med Sylarnas fjällstation i bakgrunden

Påskdagen
Dagstur till Slottsdalen
Väder: Strålande sol, +10 grader och vind på 10 meter i sekunden

Vårt läger på morgonen

Jenni och Staffan vaknade vid åttatiden och gick ut med Easy som sovit gott hela natten. Det blåste ordentligt ute och vi konstaterade att vi nog skulle överge planen att byta lägerplats till Slottdalen eller Tempeldalen och istället bara göra en dagsutflykt. Lena var med på noterna, så efter frulle packade vi oss en liten lunchsäck och tog vi sikte på Tempeldalen. Vi såg dock snabbt att den låg i skugga och skulle så göra några timmar till så vi beslutade oss för att satsa på Slottsdalen istället och grytan där Syltjärnen ligger. Vår förhoppning var att det skulle vara mindre blåsigt där, vilket det dock inte var. Så vi stannade och lunchade väster om Slottet istället och kikade på folk som var på topptur mellan Lillsylen och Vaktklumpen.

The Family på dagstur på väg upp mot Slottsdalen

Bensträckare

Fikaplatsen fick tummen upp!

Att åka tillbaka till tältet gick snabbt, pga vinden. Det var bara att sträcka ut armarna och åka. För att det inte skulle gå för fort för Jenni, Lena och Easy kryssade vi oss neråt.

En fröjd att åka neråt

Tillbaka vid tältet förbättrade vi på snömuren, myste lite och lagade sedan middag. Vi hann även med en sväng till station, där Lena till Staffans glädje köpt med sig en öl till påskmiddagen som bestod av korv och makaroner.

Lena och Jenni förbättrar snömuren

Mys- och sovstund

Staffan lagar påskmiddag, stekt korv och makaroner

Annandag påsk
Sträcka: Sylarna-Storulvån
Väder: Först sol, sedan moln, slutligen regn, +10 grader och vind från 0-10 meter per sekund

Frukostbestyr

Eftersom väderleksrapporten vid Sylarna lovade regn från lunchtid hade vi beslutat att den som vaknade vid sju-tiden skulle väcka de andra. Det blev Staffan som väckte Jenni, Lena och Easy. Staffan fixade frulle och sedan började vi att packa ihop grejerna. Vi sa hej då åt lägret och började skidra tillbaka mot Storulvån, ganska snart avtog vinden och det blev riktigt varmt. Att skidra tillbaka gick lätt, till och med för den gravida som inte ens behövde ha Easys hjälp särskilt mycket.

Vi stannade vid vindskyddet Spåime och fikade. Staffan och Lena hetsade (MAX i Åre lockade) och efter 30 minuter fortsatte vi vår väg tillbaka. Det hade tinat en hel del och på ett ställe var det rejält blött. När vi hade några hundra meter kvar till Storulvån kom de första regndropparna, perfekt tajming. Väl framme gick Lena och handlade läsk som vi satt och drack och tittade på folk. Staffan svepte läsken och packade sedan bilen medan tjejerna satt och småsmuttade på läsken.

Staffan och Lena på väg tillbaka mot Storulvån

Gravid kvinna i femte månaden efter16 kilometer skidåkning

Slutsats
Årets påsktur skiljde sig lite från tidigare påskturer men blev riktigt lyckad. Vi lyxade med bastubad, toaletter, färdigt varmvatten och kiosk. Easy skötte sig riktigt bra och tyckte nog att detta var livet på en pinne. Lena undrade vad hon gör i Stockholm och vi (Staffan och Jenni) njöt av att få vara i fjällen.

Easy favvosyselsättning efter att springa - gräva