29 april 2007

Hemfryst och bildlös

Här skulle det egentligen kommit lite bilder på mitt shelter ute i skogen, men ack vad jag bedrog både mig och er. Det enda jag kan erbjuda är denna bild från i höstas när det fortfarande var under tillverkning.



Började redan i förrådet när jag hämtade sovsäcken, en 10-15 år gammal MacPac Pinnacle XL. Tyckte den såg lite trött ut där den låg i sin förvaringspåse., den fyllde liksom inte ut påsen som den gjorde förr. Det var bara en liten klump längst ner som gjorde att det hela såg ut som ett svart, trött jättepäron.. Nåja, vintersäcken ska jag väl ändå inte behöva resonerade jag och packade ner MacPacen... Uppe i lägenheten packades allt ner i en 26 liters rygga. Tänkte fotografera packningen innan jag la ner den i ryggan, men då upptäckte jag att kameran vägrade vara med. Den bara pep lite upproriskt, men vägrade sedan allt jag försökte.


Nåväl, åkte ut i skogen och knatade runt i 4-5 timmar innan det blev dags att slå läger. Essi såg lite skeptisk ut när jag drog igång mitt nya MSR Pocket Rocket som Jenni gav mig i födelsedagspresent, men hon la sig strax ner och kurade ihop sig. Åt lite mat, kokade kaffe och hade det riktigt mysigt inne i mitt lilla syslöjdsprojekt. Det funkade riktigt bra att ligga där och köra kök och allmänt bara trivas.

Tog sedan en liten kvällspromenad på Storsjöns strand. Vi pinkade lite och förundrades över hur mycket vatten Jämtkraft tappat ur sjön under vintern. Ska det verkligen få se ut så här? Fy fan vad fult.

Sedan gick vi och la oss. Essi låg ihopkurad mellan mina uppdragna knän och mitt bröst. En liten kamin är vad hon är. Efter kanske 5 timmar gick hon helt plötsligt och la sig i ett hörn vid mina fötter, den lilla svikaren.



Bilden ovan är tagen vid ett tidigare tillfälle, men ungefär så där ful var hon i går natt också...


Låg kvar i kanske en timme till innan jag gav fan i frysandet, packade ihop grejerna och promenerade tillbaka till bilen. Behövde knappt använda pannlampa då månen sken ordentligt. Jag tror att sovsäcken kan ha gjort sitt, jag har aldrig frusit så mycket i den tidigare. Det var cirka 2 grader ute. Ska pröva tvätta den ( har inte gjort det sedan den köptes ) men blir den inte fluffigare av det så blir det en ny säck.

Själva shelter/tarp/tält-grejen då? Jodå, riktigt nöjd faktiskt

Inga kommentarer: