04 juli 2009

Cykler

Det slumpade sig så att jag fick fiskefeber häromdagen efter mycket bestyr med hus och hem, festligheter och annat. Packade mina grejer och och styrde kosan västerut mot Rulldalen och Rullån. Utan kamera, utan håv, tänkte att det skulle garantera fisk.. Visst fick jag fisk, öringar från 2 hekto upp till 5 hekto högg febrilt på mina flugor.

En större fisk vakade framför mig när jag paddlade upp från Rulldalstjärnen mot ett litet vattenfall. I en djup kanal omgärdad av gräs head & tailade en finare öring, i alla fall med Rullån-mått mätt. Den kanske vägde 8-9 hekto. Tji fick jag, trots flera försök.

Det roliga med denna resa är när jag kommer hem och Jenni utbrister " 4 juli, det var ju exakt samma dag som du var i Rullån i fjol!" En snabb koll visade att hon hade helt rätt, och minnet sa att i fjol var det hyfsat med knott.

I år var det dock helt jävla galet mycket knott, så mycket att jag faktiskt åkte hem efter 6-7 timmar. På plussidan är att jag nu kan avskriva Rulldalstjärnen som intressant, till det är den alltför grund. Dessutom fick jag ju faktiskt komma ut och fiska, paddla min packraft ( sorgligt dyr timpenning på den so far...) och det är ju inte helt fel.


Rulldalen 2008-07-04

ps. Göken gol även denna gång. ds

2 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

Det kan inte ha varit mycket vatten i Rullån nu efter all värme ? Kul att det finns fisk ivarje fall !

Staffan sa...

Det är bara de djupare partierna ner mot tjärnen ( och kanske ännu längre nedströms, var aldrig längre än så ) som är värda att fiska på. Hade tänkt knata upp mot nån öringtjärn mot Anaris men knotten drev hem mig.