17 januari 2007

Shelter From The Storm...

Sy ett tält, går det? Ja faktiskt, även om det kanske inte är det första man ger sig på som nybörjare... Jag tog hjälp av Aina Johansson i Östersund när jag skulle sy ihop min lilla skapelse, en blandning mellan ett tält och tarp. Jag förstod nämligen ganska direkt när jag öppnade paketet med silnylon från USA att det här kommer jag inte klara att sy i.... Help!

Här håller Aina på att fixa en söm. Ventilen är ännu inte uppspänd i sin slutliga position, utan hänger löst efter tältväggen.

Här håller jag upp ventilen, ungefär som den senare skulle bli. I motsats till HB Akto är liggplatsen i min skapelse längs med tältbågen. Meningen är att man skjuter in ryggan framför sig när man går in, och sedan ligger med ryggen mot den ( ryggan bör ligga ganska rakt under ventilen ) när man sedan ska sova, eller om man vill köra gasköket och ligga och steka sin nyfångade harr i godan ro...


Ja, här hamnade det en dragkejda iallafall. Den är tyvärr lite för kort vilket märks när man ska in eller ut. Men ligglängden inuti är god och tältet/tarpen känns förvånansvärt rymligt för mina 190 centimeter och 90 kilo.
Här nedan är Aina inbegripen i pyssel på hög nivå. Jag hade ju inte gjort någon mall i gammal lakansväv eller liknande och även om jag funderat mycket och ritat ännu mer så var det kanske inte 100 % klart hur tältet skulle bli i verkligheten. Stort tack till Aina som inte bara sydde utan även kom med massa bra ideér och lösningar på problem. Inte blev hon rik på det heller, men jag tror hon hade lika roligt som jag under tiden vi höll på.

För att vara ärlig så var det ju inte själva syjobbet som lockade mig med detta projekt. Det var snarare själva ritandet och funderandet. Alla stunder med ritblock ( ofta på toaletten, för där får man vara ifred haha ...) och tankearbetet med designen var ju det roliga. Hur ska det lösas? Dragkejdans placering, eller ska det ens vara dragkedja... den väger ju en del? Innertält? Nä, det förkastades fort...

"Designing is fun, but but eventually you actually have to make the tent"

Roger Caffin, tältdesigner.


Grundtanken var att det skulle vara lätt, skydda mot värsta vinden och vätan samt att det skulle rymmas i ryggfickan på min flugfiskeväst. Eftersom jag redan bär spötub när jag ska och fiska så gick vandringstavar bort som tältstänger. Det fick bli en riktigt tältstång, jag fastnade för en 293 cm lång HB Akto stång, den platsar iohopvikt i ryggfacket på min Patagonia Double Haul fishing west. Om tältet primärt skulle användas mer allmänt till vandring så hade jag nog valt en lösning där vandringstavar fick utgöra tältstänger...

Nu är det väl klart och ska testas, förhoppningsvis kanske under lite vintrigare förhållanden än det är tänkt till. Men varför inte, jag har en ny sovsäck som behöver få ett riktigt eldprov också.

Inga kommentarer: